5 کاربرد سگدست خودرو که باید بدانیم

آشنایی با سگدست خودرو

سگدست خودرو، یکی از قسمت های مهم و اصلی سیستم تعلیق و فرمان خودرو است که نقش اساسی در جلوبندی ماشین ها دارد. این قطعه مهم چندین عملکرد اساسی را انجام می دهد، از جمله آنها می توان به هدایت چرخ ها، انتقال وزن اتاق و بدنه به زمین اشاره کرد.

این یک ابزار ریخته گری بسیار مقاوم است که سایر قطعات جلوبندی خودرو مانند میل موج گیر، کمک فنر، سیبک ‌ها، میل تعادل، طبق و … به نحوی بر روی آن سوار یا هماهنگ با آن کار می کنند. در این مطلب با ۵ کاربرد مهم سگدست، نقش سگدست، مواد به کار رفته در ساخت آن و انواع آن و سایر مباحث مربوط به سگدست آشنا می شوید.

سگدست خودرو در اندازه ها و طرح های مختلفی ارائه می شوند که اغلب متناسب با قطعات اصلی محرک خودرو، نوع ترمزها و نوع تعلیق یا هندسه خودرو هستند. به عنوان مثال نوع سگدست خودروی ام وی ام ۵۳۰ با سگدست ام وی ام ۳۱۵ و یا سایر برند های خودرو متفاوت است.

سگدست خودرو معمولاً در سیستم تعلیق فرمان مشاهده می شود، و برای اتصال این دو سیستم، آنها با بازوها و سوراخ های موجود همراه با یک پین بزرگ به قطعات مربوطه نصب می شوند. این قطعه همچنین دارای یک توپی یا اسپیندل هستند که توسط آن به چرخ ها متصل می شوند و قابلیت چرخش پیدا می کنند.

از جمله قسمت هایی از سیستم تعلیق که بر روی سگدست خودرو سوار می شود، اتصالات توپی، ستون ها و بازوهای کنترل می باشد. در خودروهایی که از ترمز دیسکی استفاده می کنند، بندهای فرمان سطح سوار شدن روی کالیپرهای ترمز را نیز فراهم می کنند.

سگدست خودرو (2)

مواد تشکیل دهنده سگدست خودرو

بسیاری از سگدست های موجود در بازار امروزه از فولاد های مقاوم ساخته شده اند. چدن نیز ماده محبوب این قطعات بوده است که از گذشته تاکنون بسیاری از قطعه سازان برای تولید سگدست خودرو از این مواد استفاده می کنند. با توجه به نیاز فوری به قطعات خودرو سبک تر، آلومینیوم به سرعت به اصلی ترین ماده برای تولید سگدست در دنیا تبدیل شده است.

ساختن سگدست چدنی هزینه کمتری دارد. این ماده همچنین چالش های کمتری برای ماشین ایجاد می کند. علیرغم این مزایا، چدن دارای نکات منفی نیز است. به عنوان مثال به هنگام ریخته گری چدن منفذهایی درون قطعه تولید می شود که ممکن است در کاربردهای سنگین، سگدست ماشین دچار آسیب شود.

استفاده از فولاد باعث ایجاد سگدست های محکم، قابل اعتماد و با دوام می شود. هر چند ماشینکاری این ماده کمی دشوار است. اما می توان آن را در مدل های مختلف و با طول عمر بالا تولید کرد.

سگدست خودرو آلومینیوم سبک هستند و دارای خاصیت شکل پذیری بالایی هستند. مهمترین مزیت آن این است که، آنها ترکیبی مناسب برای ساخت ارزان، صرفه جویی در مصرف سوخت خودرو و کاهش آلایندگی ایجاد می کنند. یک نقطه ضعف عمده آلومینیوم این است که در برابر فشارهای زیاد مقاومت زیادی ندارند.

کاربرد مهم سگدست خودرو

همانطوری که در ابتدای مطلب نیز گفته شد، سگدست خودرو یکی از اجزای مهم و پرکاربرد خودروها است که وظایف زیادی را برعهده دارد به عنوان مثال، می توان به مهمترین آن در زیر اشاره کرد:

1. قابلیت نگهداری از چرخ‌های جلو و عقب

2. قابلیت سوار کردن قطعات مهم سیستم تعلیق خودرو، مانند توپی، دیسک‌های ترمز، فرمان، و سایر اتصالات

3. قابلیت اتصال میل کمک در سیستم تعلیق خودرو

4. قابلیت به چرخش و یا کنترل چرخ‌ها در مسیر

5. قابلیت یاتاقان بندی چرخ وسیله نقلیه بر حول محورش

عکس سگدست خودرو

عملکرد سگدست خودرو و کاربرد آن

سگدست در خودرو یکی از مهمترین قطعات است. چرخ ها را در یک صفحه نگه می دارد و به آنها امکان چرخش در حرکت فرمان را می دهد. با اتصال چرخ ها و سیستم تعلیق به اتصالات فرمان، سگدست خودرو دو نقش اساسی را ایفا می کند: به شما امکان می دهد چرخ ها را هدایت کنید در حالی که حرکت عمودی آنها را امکان پذیر می کنید.

هدف از سگدست خودرو را می توان به صورت خلاصه عنوان کرد:

 برای پشتیبانی از وزن خودرو

این نوع قطعه از چرخ ها پشتیبانی می کند، با اتصالات محوری آن را به سیستم تعلیق متصل می کند. وقتی ماشین در حرکت نیست، سگدست ها در محور جلو و عقب وزن خودرو را نگه می دارند. هنگام حرکت، اجزا بخشی از وزن را تحمل می کنند.

 کمک به چرخاندن چرخ ها

سگدست خودرو نقاط انتهایی اجزای سیستم فرمان هستند. آنها به راننده اجازه می دهند به چرخ ها متصل شوند و اجازه می دهند ورودی های فرمان و تغییر مکان زاویه ای چرخ ها را انجام دهند. در نتیجه، شما می توانید جهت خودرو را راهنمایی یا کنترل کنید.

 سوار کردن چرخ های خودرو

معمولا سگدست خودرو از قسمت هایی مانند توپی یا اسپیندل تشکیل شده است. اسپیندل نصب اجزای چرخ مانند بلبرینگ را فراهم می کند. از طرف دیگر توپی اجازه می دهد تا شافت CV به چرخ ها متصل شود (و آنها را به حرکت درآورد). به این ترتیب، سگدست وقتی چرخ خودرو ثابت است و یا حرکت می کند چرخ ها را در جای خود نگه می دارد.

 کولیس ترمز را سوار کنید

امروزه تقریباً هر وسیله نقلیه از ترمزهای دیسکی در چرخ های جلو استفاده می کند. بسیاری از آنها در محور عقب خود این قطعه را نیز دارند. ترمزهای دیسکی دارای کولیس هایی هستند که لنت ترمز را پشتیبانی و حرکت می دهند. برای نصب کولیس، نیاز به سگدست خودرو است. آنها بر روی خود سوراخ یا جای پیچ دارند که امکان می دهد کولیس ها روی آن نصب شوند.

برای اینکه یک سگدست بتواند این عملکردها را انجام دهد، باید آنقدر قوی باشد که در برابر نیروهای مختلف، سایش مکانیکی و خوردگی مقاومت کند. تحقیقات زیادی در زمینه انتخاب مواد مورد استفاده، برای طراحی و تولید ساختار سگدست ها در جهان صورت گرفته است و در حال حاضر از موادی مانند فولاد، آلومینیوم، چدن تولید می شود.

قطعاتی که روی سگدست خودرو مونتاژ می شوند

سگدست خودرو اجزای فرمان و سیستم تعلیق را بهم وصل می کند. به همین ترتیب، آنها دارای بخش هایی برای اتصال قطعات و مجموعه های سیستم تعلیق و فرمان هستند. قطعات اصلی قابل نصب بر روی سگدست ها شامل موارد زیر می شود:

– قابلیت نصب بلبرینگ

– قابلیت نصب کمک فنرها

– قابلیت نصب توپ چرخان یا بازوی کنترل پایین

– قابلیت نصب بازوی کنترل فرمان

– اتصال کولیس ترمز

– و …

توجه داشته باشید که این اجزا در خودروها های مختلف متفاوت هستند و بستگی به سیستم مکانیکی خودروی شما دارند. همچنین آنها می توانند اندازه ها و شکل های مختلفی داشته باشد. بنابراین ممکن است نسخه موجود در اتومبیل شما با آنچه در صفحات وب مشاهده می کنید متفاوت باشد.

قرارگیری سگدست خودرو

انواع سگدست خودرو

سگدست خودرو با پیکربندی های مختلف در بازار قطعات خودرو وجود دارد. به طور کلی، آنها بر اساس نحوه اتصال به چرخ ها طبقه بندی می شوند که می تواند از طریق بلبرینگ ثابت و متحرک باشد. در بازار داخلی، ما سگدست هایی داریم که دارای بلبرینگ ثابت و متحرک هستند. در اینجا شرح مفصلی از هر یک آورده شده است.

1. سگدست خودرو متحرک نصب شده بر روی توپی

همانطور که از نام آن مشخص است، این ها دارای یک توپی (قسمت توخالی) هستند که امکان نصب مکانیزم محرک چرخ و بلبرینگ ها را فراهم می کند. همانطور که حدس می زنید، این نوع سگدست ها معمولاً با نوع محرک یا سیستم تعلیق یا چرخ استفاده می شوند. سگدست متصل به توپی دارای قطعاتی برای اتصال چرخ و مجموعه های ترمز است.

2. سگدست خودرو نصب شده بر روی اسپیندل

این نوع سگدست به جای توپی از لولای ثابت(بدون چرخش، معمولا برای چرخ های عقب) استفاده می کنند. اسپیندل ها معمولا سطح نصب را برای بلبرینگ چرخ و سایر قطعات فراهم می کند. در صورت وجود، قطعات ترمز نیز روی آن نصب می شوند. سگدست های چرخ عقب معمولاً متناسب با سیستم تعلیق یا چرخ غیر محرک است.

3. سگدست خودرو بدون اجزای نصب

سگدست های امروزی موجود در بازار فروش دارای قطعات ضروری برای نصب آنها بر روی چرخ ها هستند و مشکلی در نصب ندارند. این موضوع باعث می شود که آنها برای نصب مناسب باشند، زیرا در وقت صرفه جویی می کنند. سگدست های معمولی اجزای نصب ندارند. در عوض، آنها فقط با یک توپی برای اتصال بلبرینگ چرخ و قطعات مربوط به آن ارائه می شوند. نصب این نوع سگدست ها ممکن است علاوه بر صرف زمان، مشکل باشد.

قرارگرفتن سگدست خودرو

راهنمای انتخاب و خرید سگدست خودرو

قطعا شما هنگام خرید سگدست خودرو، بهترین کیفیت را می خواهید. همچنین، موردی که متناسب با نوع و مدل وسیله نقلیه شما باشد. پس بهتر است هنگام خرید این موارد را در نظر بگیرید.

1. مواد

اگر وزن قطعه برای شما مسئله ای ندارد، بهتر است یک سگدست استیل خریداری کنید. در غیر این صورت، می توانید از وزن کم آلومینیوم بهره مند شوید. اتومبیل های جمع و جور معمولاً به قطعات سبک نیاز دارند، در حالی که توانایی مقاومت در برابر آسیب برای وسایل نقلیه سنگین مطلوب تر است.

2. سازگاری

سگدست خودرو معمولاً متناسب با وسایل نقلیه خاص ساخته می شوند. به همین ترتیب، فقط باید متناسب با نیازهای وسیله نقلیه خود آن را انتخاب کنید. فروشندگان قطعات خودرو می توانند در انتخاب مورد مناسب به شما کمک کنند. هنگام خرید آنلاین، اطلاعات ماشین خود را داشته باشید تا سگدست خود را جستجو و سفارش دهید.

3. نصب آسان

نصب برخی از سگدست ها دشوار است در حالی که برخی دیگر را می توان به راحتی نصب کرد. مدل های راحت تر سگدست، آنهایی هستند که قبلا اجزای آنها مونتاژ شده است. اگر می خواهید تعویض سگدست خودرو را خودتان انجام دهید، مناسب ترین نوع را انتخاب کنید.

4. موارد خاص

اگر در شرایط سخت رانندگی کنید و ممکن است خودروی شما همواره در معرض آسیب باشد، از یک سگدست خودرو مناسب استفاده کنید. این جز از خودرو می تواند مدل های مختلفی داشته باشد که می توانید متناسب با بودجه خود آنها را خریداری کنید. سعی کنید موردی را انتخاب کنید که در برابر خوردگی و شرایط سخت مقاوم باشد.

مشکلات موجود در سگدست خودرو و نکات مربوط به نگهداری

سگدست خودرو هنگام حرکت خودرو تحت فشارهای کششی بالایی قرار می گیرد. اگرچه آنها برای شرایط سخت ساخته شده اند، اما برخی شرایط می توانند آنها را دچار خرابی های شدیدتر کند.

مشکلات سگدست خودرو شامل ترک خوردگی، خم شدن و ساییدگی سوراخ هایی است که اجزای مختلف را بر روی خود سوار می کند. این نکات می تواند به جلوگیری از آسیب و افزایش طول عمر این قطعه کمک کند.

از ترمز سخت جلوگیری کنید، این باعث می شود که سگدست به گشتاور زیاد برسد. ترمز سخت همچنین سگدست را در خط ضربه مکانیکی قرار می دهد که ممکن است باعث شکستگی و اشکال دیگر شود.

از شلوغ کردن بیش از حد سیستم تعلیق خودداری کنید، وقتی قسمت های سیستم تعلیق شلوغ می شوند، شوک ها و فنرها دیگر نمی توانند وزن خودرو را کاهش دهند. سپس مجموعه سگدست تمام نقص های جاده را تحمل می کند و منجر به آسیب می شود.

از چرخش با سرعت زیاد خودداری کنید، با این کار مقداری از نیروی وارد شده به چرخ ها به سمت سگدست منتقل می شود. این موضوع ممکن است منجر به فرسودگی سوراخ های سگدست شود. اگر خیلی شدید باشد، حتی ممکن است باعث شکستگی شود.

بازرسی منظم سگدست خودرو معمولاً از سایر اجزای متصل به آنها بیشتر است. هنگام تعویض این قطعات دیگر، توصیه می شود که مونتاژ سگدست را از نظر آسیب دیدگی بررسی کنید. به دنبال ترک یا شکستگی و یا فرسودگی آن باشید.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا