بررسی انواع لاستیک خودرو

انواع لاستیک خودرو

لاستیک خودرو ها از نظر کاربردی در دو دسته ی، پهن و اسپورت جا میگیرند. این دو دسته از انواع لاستیک در اندازه، ابعاد و جنس با هم تفاوت هایی دارند که این تفاوت ها باعث ایجاد تفاوت در عملکرد آنها میشود تا عملکرد مطلوب و متناسب با کاربرد خودرو و شرایط جاده را برای راننده و خودرو فراهم کند.

لاستیک خودرو
 

لاستیک بایاس

لایه های لاستیک خودرو، در این گونه لاستیکها به صورت قطری یا مورب می باشند.

لاستیک رادیال

در لاستیک رادیال امتداد نخ های لایه با خط مرکزی لاستیک زاویه 90 درجه می سازد و به عبارت دیگر امتداد نخ ها در جهت شعاعی قرار گرفته اند. در لاستیک های رادیال به منظور ایجاد پایداری حرکتی، ازلایه هایی با عرض ناحیه آج و زاویه مورب نسبت به خط مرکزی لاستیک، با نام کمربند یا بلت استفاده می شود. جنس کمربند از نوع نخ یا سیم فولادی است.

در صورتیکه کمربند نخی باشد لاستیک را رادیال نخی و در صورتیکه سیمی باشد لاستیک را رادیال سیمی (یا استیل بلت ) می نامند.

لاستیک رادیال بدلیل مزایای ویژه ای که نسبت به لاستیک بایاس دارد در طول سالیان گذشته جایگزین نوع بایاس شده اند.

ویژگی های لاستیکهای رادیال

لاستیک

 

  • دوام و طول عمر زیاد
  • رانندگی راحت تر
  • تولید صدای کمتر
  • پایداری حرکتی بهتر
  • مقاومت در مقابل پنچری
  • فرمان پذیری مناسب
  •  شتاب گیری و ترمزگیری سریع و مطمئن

لاستیکهای تیوب دار و تیوبلس

در داخل لاستیکهای تیوب دار یک تیوب وجود دارد حال آنکه در تایرهای تیوبلس، تایر بر روی رینگ هوا بندی می شود و هوای فشرده بین رینگ و لبه تایر حبس می ماند.

ویژگیهای لاستیک خودرو تیوبلس

لاستیک خودرو تیوبلس دارای لایه های کائوچویی (رزینی ) می باشند که نقش مشابه تیوب را در لاستیک های تیوب دار ایفا می کند. این لایه رزینی به داخل چسبیده و جزئی ازلاستیک محسوب می شود.

این نوع لاستیک ها دارای یک عایق هوا برروی طوقه و هم چنین ولو برروی رینگ می باشند.

مزایای لاستیک های تیوبلس

حذف بسیاری از مشکلات مربوط به لاستیک خودرو تیوب دار (همانند سوراخ شدن – پاره شدن ) بیرون آوردن اشیاء نوک تیز فرورفته در لاستیک بدون کاهش سریع فشار باد لاسیتک، نشتی هوای بسیار کم حتی در هنگام پنچری توسط اشیاء نوک تیز، تماس مستقیم هوای داخل لاستیک با رینگ لاستیک که امکان پراکندگی و انتشار گرما را موجب میشود.

شماره های مشخصه تایر

165/65 R 13 76 H ( به عنوان مثال )

165: عرض لاستیک بر حسب میلیمتر

65: نسبت ارتفاع مقطع لاستیک به عرض مقطع آن

R: نوع لاستیک ( رادیال )

13: قطر رینگ ( برحسب اینچ )

76: شاخص بار

H: شاخص سرعت

لاستیک های مدرن امروزی دارای شاخص مسیر حرکت می باشند که بیانگر حرکت لاستیک فقط در یک جهت (عمدتا رو به جلو ) و برای عملکرد بهینه ی آن طراحی و مشخص شده است.

انواع لاستیک خودرو بر اساس کاربرد فصلی

لاستیک خودرو

لاستیک خودرو تابستانی

در درجه اول برای رانندگی در هوای خشک و کم رطوبت طراحی شده اند، لاستیک های تابستانی برای عملکرد خوب بر روی برف و یخ و یا دماهای سرد ساخته نشده اند. لاستیک های تابستانی برای آب و هوای گرم تر طراحی شده اند، که نهایت اصطکاک و خاصیت فنری را بر روی جاده فراهم می کنند.
طراحی عاج تایر تابستانی از شیارهای مداری، تا الگوهای پیچیده جهت دار طبقه بندی می شود که سطوح مختلف دست فرمان را در شرایط رانندگی در تابستان را ارتقاع میدهند.

برای بیشتر خودروها، سایز اورجینال لاستیک یک راهنمای خوب در انتخاب لاستیک های تابستانی جدید هستند. گرچه، شما باید این را در نظر بگیرید که هرچه لاستیک پهن تر و بزرگتر باشد، احتمال لیز خوردن ( در جاده خیس ) افزایش پیدا می کند. برای کمک به جلوگیری از این اتفاق، لاستیک تابستانی با طراحی آج جهت دار را انتخاب کنید.

لاستیک خودرو زمستانی

نیاز به لاستیک های زمستانی به دلیل نیاز به خودروها به هنگام چرخش در فصول زمستان است، گرچه با ظهور لاستیک های ” تمام فصول ” بسیاری از رانندگان از مزایای لاستیک های زمستانی غافل هستند، این لاستیک ها به منظور فراهم کردن اصطکاک موثر در شرایط زمستانی مشکل مثل برف، یخ و باران طراحی شده اند، لاستیک های زمستانی دارای خصوصیت ترکیبی هستند که اصطکاک کارآمدتری را در اوضاع سخت زمستانی برای مثال در جاده های کشور کاندا فراهم می کند.

از نقطه نظر عملکرد، و جنبه مهم لاستیک های زمستانی که باید در نظر گرفته شوند توان قدرت سرعت و توان قدرت فشار آنها است. بیشتر لاستیک های زمستانی دارای ویژگی توان قدرت Q-speed هستند که کمتر از استاندارد استفاده عمومی لاستیک هاست. لاستیک های زمستانی همچنین دارای لازمه های فشار لاستیک مخصوصی هستند. هوای سردتر باعث می شود تا فشار لاستیک کاهش پیدا کند، بنابراین چک کردن فشار لاستیک تان در زمستان بیشتر از دفعاتی که در تابستان انجام میدهید حیاتی تر است.

لاستیک خودرو تمام فصول

شاید مقرون به صرفه ترین نوع لاستیک خودرو ” لاستیک تمام فصول ” است، زیرا که برای استفاده در کل فصل های سال طراحی شده اند. لاستیک های تمام فصول آمیزه ای از فن آوری ترکیب های مختلف است، که برای اکثر شرایط رانندگی مثل برف، باران، سرما و غیره طراحی شده اند. این نوع لاستیک تقریبا لاستیک بی عیب و نقصی است، چون سواری آرام و روان و کنترل پذیری استثنایی ای در بسیاری از شرایط فراهم می کند.

لاستیک های تمام فصول در دو کلاس موجود هستند: لاستیک های مسافرتی و لاستیک های سیاحتی. لاستیک های مسافری دارای ویژگی سواری روان تر و عمر عاج طولانی تری هستند در حالی که لاستیک های سیاحتی سر و صدای کمتری را ارائه میدهند و ویژگی کنترل پذیری خودرو را بالا میبرند.

انتخاب لاستیک تمام فصول مناسب برای خودروی شما باید بر اساس اقلیم و همچنین نحوه رانندگی تان باشد. تولید کنندگان همچنین روند انتخاب را آسانتر می کنند. بیشتر لاستیک های تمام فصول با M+S به معنای برف و گل بر روی جداره لاستیک نشانه گذاری می شوند. دیگر لاستیک ها ممکن است دارای نماد چهار فصل باشند.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا