سیستم روشنایی خودرو و تاثیرات چراغ جلو بر آن

سیستم روشنایی خودرو

چراغ جلو از مهمترین چراغ ها برای دید راننده می باشد. خودروها، برای روشنایی لازم در شب، تامین ایمنی ، دید راننده، آسایش مسافران و همچنین زیبایی خودرو، از سیستم روشنایی بهره می برند. در نظر بگیرید اگر شب هنگام و در حین رانندگی با سرعت زیاد در اتوبان، چراغ های جلو خودرو ناگهان خاموش شوند ممکن است فاجعه ناراحت کننده ای رخ دهد.

فنون بسیاری به کار گرفته شده است تا در صورت بروز عیب، به جای آنکه کلیه چراغها به طور ناگهانی کاملا خاموش شوند، تعدادی از چراغ ها روشن باقی بماند. در بیشتر سیستم های سیم کشی جدید هر لامپ فیوز مخصوص به خود دارد که در صورت خاموش شدن چراغ های غیر ضروری (مثل چراغ های داخل خودرو)، چراغ های ضروری (مثل چراغ های خارج خودرو) خاموش نشود.

چراغ های خارجی خودرو برای دو هدف مهم طراحی شده اند:

  1. این چراغ ها باید به راننده امکان دهد که در تاریکی مسیر را ببیند.
  2. خودرو را نیز در تاریکی قابل رویت سازند.

چراغ های خارجی اتومبیل عبارتند از:

  • چراغ جلو که محوطه جلو خودرو را روشن می کند.
  • چراغ های عقب به رنگ قرمز در پشت خودرو قرار دارد.
  • چراغ های نمره که پلاک عقب خودرو را روشن می کند.
  • چراغ های کوچک جلو
  • چراغ های راهنما که تغییر مسیر خودرو را اعلام می کنند.
  • چراغ های دنده عقب که وقتی راننده در دنده عقب حرکت می کند محوطه پشت خودرو روشن می شود.
  • فلاشر که با روشن و خاموش کردن همه چراغ های راهنما رانندگانی را که نزدیک می شوند، از وقوع وضعیتی اضطراری یا خطرناک آگاه می کند.

لامپ های داخل اتومبیل

روشنایی اتومبیل توسط لامپ هایی در انواع و اندازه های مختلف تامین می شود. وقتی جریان برق از یک سیم نازک یا رشته داخل لامپ عبور می کند، رشته گداخته می شود و نور مرئی منتشر می کند. لامپ ممکن است داخل سرپیچی قرار گیرد که بخشی از چراغ را تشکیل می دهد. بعضی از لامپ ها دو رشته دارند (مثل لامپ چراغ عقب) بدین ترتیب می توان از یک لامپ برای تامین روشنایی در دو مدار و با دو منظور متفاوت استفاده کرد. لامپ ها و مدارهای مختلف روشنایی معمولا از جعبه فیوز، مغزی سوئیچ یا کلید چراغ جلو برق می گیرند.

نور چراغ جلو مه شکن

لامپ های چراغ جلو

مهمترین چراغ ها برای دید راننده، چراغ جلو می باشند. وقتی این چراغ ها روشن می شوند، محوطه جلو خودرو را روشن می کند. جریان برق، رشته تنگستنی را گداخته می کند و نور منتشر می کند. این نور به وسیله بازتابگر خمیده به طرف جلو باز تابیده می شود. سپس نور بازتابیده از عدسی می گذرد و جاده را در جلو راننده، روشن می کند.

در بسیاری از خودروها از چراغ های هالوژنه معروف به چراغ های گازی استفاده می شود. نور این چراغ ها از دیگر چراغ ها سفیدتر و تابناک تر است. این گاز مانع سوختن رشته تنگستنی می شود. در خودروهایی که چراغ های مرکب آئرودینامیکی دارند، چراغ ها از پلاستیک ساخته می شوند و لامپ گازی قابل تعویض می باشد. هنگامی که راننده از نور پایین استفاده می کند، یک رشته لامپ روشن می شود و وقتی نور بالا استفاده می شود رشته دیگر لامپ روشن می گردد.

کلید چراغ جلو

این کلید، چراغ جلو و سایر چراغ های خارجی و داخلی خودرو را کنترل می نماید. این کلید مستقیما به باتری متصل بوده و معمولا در سمت چپ غربیلک فرمان می باشد. کلید چراغ جلو معمولا از یک کلید گردان سه وضعیتی تشکیل شده است. سه وضعیت عبارتند از: خاموش (0)، چراغ کوچک جلو (1)، چراغ جلو (2). با چرخاندن در وضعیت (1) چراغ های کوچک بغل، چراغ های عقب، چراغ های نمره و چراغ های جلو داشبورد روشن می شود.

چراغ های راهنما

چراغ های راهنما به راننده امکان می دهد که قصد خود را، به منظور گردش به سمت چپ یا راست اعلام نماید. چراغ های راهنما و دنده عقب، از طریق مغزی سوئیچ به باتری وصل می باشند. کنترل این چراغ ها از کلید چراغ جلو مستقل بوده و صرفا زمانی کار می کنند که سوئیچ در وضعیت روشن باشد. دسته راهنما روی کلید گردان چراغ جلو بوده و با بالا و پایین دادن دسته آن، راهنما فعال می شود.

سوختن یک لامپ یا ضعیف بودن اتصال بدنه ممکن است سبب شود که چراغ راهنما در یک جهت کار کند و در جهت دیگر عمل نکند، اگر هیچ یک از چراغ های راهنمای دو طرف چشمک نزنند، فیوز سوخته است یا اتوماتیک راهنما خراب است.

چراغ جلو مه شکن (3)

تنظیم نور چراغ جلو

تنظیم نور چراغ جلو بسیار حائز اهمیت می باشد تا راننده در شب دید کافی داشته باشد و دید رانندگانی را که از طرف مقابل می آیند نیز مختل ننماید. در صورت تنظیم نبودن نور چراغ ها، به نمایندگی های مجاز مراجعه نموده تا توسط دستگاه های مرتبط تنظیمات لازم صورت پذیرد. به منظور اطمینان از تنظیم نور چراغ جلو لازم است در حالت نور پایین در فاصله تقریبا 8 متری جلوی خودرو ایستاده سپس با چشمان خود در فاصله حدود 1 متری زمین به چراغ های خودرو نگاه کنید، در صورت تابش مستقیم نور در چشمان شما چراغ تنظیم نمی باشد و بایستی جهت انجام تنظیمات به نمایندگی های مجاز مراجعه نمایید.

لامپ ها به هنگام کار کردن داغ می شوند لذا وقتی لامپ روشن است یا تازه خاموش شده است، به آن دست نزنید. لامپ های گازی قابل تعویض را با احتیاط جابجا کنید. این لامپ ها حاوی گاز تحت فشارند و در صورتی که ضربه ای به آن وارد شود ممکن است بشکند. در ضمن حباب شیشه ای این لامپ ها را لمس نکنید، ممکن است چربی پوست شما به آن آسیب برساند و لامپ را از دسترس کودکان دور نگه دارید.

نکات ایمنی

  1. قبل از مسافرت، سالم بودن تمام سیستم روشنایی خودرو را چک کنید. بخصوص لامپ های روشنایی بیرون خودرو.
  2. در صورت کثیف بودن شیشه یا پلاستیک روی چراغ، آن را تمیز کنید تا از درخشندگی نور کاسته نشود.
  3. در صورت کم نور بودن لامپ ها ، اتصالات لامپ را بازرسی کنید و اگر نور لامپ ضعیف است آن را با لامپ های استاندارد تعویض نمایید.
  4. در صورت روشن نشدن چراغ ترمز عقب، امکان دارد رشته دوم لامپ سوخته باشد، لامپ را چک کنید. در غیر این صورت فشنگی زیر پدال ترمز قطع شده است.
  5. در صورت روشن نشدن چراغ دنده عقب ابتدا فیوز و لامپ آن را چک کنید. در صورت سالم بودن، امکان دارد اشکال از فشنگی دنده عقب در گیربکس باشد.
  6. در صورت روشن نشدن هر یک از لامپ های دیگر خودرو، ابتدا فیوز، سپس لامپ را چک کنید (موقعیت هر فیوز در جعبه فیوز در دفترچه راهنمای خودرو قید شده است.) در صورت سالم بودن فیوزها و لامپ ها برای رفع عیب به نمایندگی های مجاز مراجعه فرمایید.
  7. در هنگام رانندگی با نور بالا در جاده، هنگامی که خودرویی از جلوی شما می آید نور چراغ جلوی خودروی خود را پایین داده و بعد از گذشتن از کنار شما، دوباره نور را در حالت نور بالا قرار دهید.
  8. در هنگام رانندگی در مه در صورت مجهز بودن خودروی شما به چراغ مه شکن، از آن استفاده کنید در غیر این صورت چراغ های جلوی خود را در حالت نور بالا قرار دهید.
  9. توصیه می شود که به خودرو چراغ اضافی وصل نکنید ولی در صورت اضافه کردن چراغ اضافی به خودرو، آن را به صورت سری در مسیر سیم کشی لامپ های خودرو قرار ندهید، زیرا هنگام سوختن یکی از آنها باعث خاموش شدن سایر چراغ ها شده و همچنین در نصب به صورت سری ولتاژ کاهش یافته و در نتیجه نور چراغ کاهش خواهد یافت.

 

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا