رونمایی از جک S4 ؛ کراس اوور احتمالی جدید بازار خودروی کشور

جک S4 (اس4) که در برخی بازارها با نام ریفاین S4 نیز شناسایی می شود یکی از کراس اوورهای تولیدی گروه جک(JAC) چین است که مدل 2020 آن در بازار چین بین 11750 تا 15300 دلار قیمت دارد.

روز گذشته، شایعاتی مبنی بر احتمال مونتاژ جک S4 توسط کرمان موتور مطرح شد. در این مطلب به معرفی مشخصات این خودرو در نسخه‌ های مختلف و بررسی قیمت احتمالی آن در بازار ایران پرداختیم.

جک S4

امروزه جک S5 با عنوان محبوب‌ ترین خودروی چینی تاریخ ایران شناخته می‌شود. طی ۱۰ سال گذشته، این محصول، در کنار ام‌ وی‌ ام X33 بیشتر از دیگر خودرو های وارداتی در بازار کشورمان فروش داشته‌اند.

حالا توجه مردم به مدل‌ های چینی بیشتر شده است و شرکت‌ هایی مثل کرمان موتور با تأمین خدمات پس از فروش، موفق به جلب اعتماد عمومی شده‌اند. علاوه‌ بر این، کاهش ارزش پول ملی ایران در یک سال گذشته، خودرو های باکیفیت ژاپنی و کره‌ای را از دسترس عموم مردم دور کرده است و خریدار ایرانی، چاره‌ای جز پرداخت سال‌ ها پس‌انداز خود برای مالکیت یک کراس‌ اور درجه ۲ چینی ندارد.

جک اس4

محصولات چینی با کیفیت عالی، چندان ارزان‌تر از مدل‌ های ساخت کره نیست؛ درعوض، خودروهای میان‌رده ساخت برندهای چینی، برای عامه‌ی مردم ایران با شرایط اقتصادی فعلی راضی‌کننده هستند. این موضوع با فروش بسیار خوب جک S5 و ام‌ وی‌ ام X33 اثبات می‌شود. باید قبول کرد که کیفیت ساخت، طراحی و امکنات رفاهی و ایمنی در خودروهای به‌اصطلاح ایرانی، مثل انواع سمند و پژو و پراید، آن‌ چنان ناامیدکننده است که پرداخت مبالغ ۲ تا ۳ برابر بیشتر برای یک کراس‌اور چینی، کاملا منطقی به نظر می‌رسد.

S4

پیش از صعود نرخ دلار در سال ۱۳۹۷، کرمان موتور نسخه‌ای از شاسی‌بلند جک S7 را رونمایی کرد که نسبت به S5، بزرگ‌تر و لوکس‌تر بود. این محصول، حالا با دلار ۱۲ هزار تومانی، درصورت مونتاژ یا واردات، بیش از ۴۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت و به احتمال فراوان در بازار ایران شکست خواهد خورد.

حالا، کراس‌اوری تازه از برند JAC چین با کد S4 برای مونتاژ در کشورمان آماده می‌شود که از نظر ابعاد، تفاوت چندانی با S5 ندارد؛ اما پیش‌رفته‌تر و زیباتر به نظر می‌رسد. جک S4 حدود ۳ سال پس از رونمایی S5 در چین معرفی شد. این خودرو از اوایل سال ۲۰۱۹ به بازار جهانی رسید و البته هنوز به‌ اندازه‌ی S5 در فروش موفق نبوده است.

اس4

برخلاف جک S4  که به‌ شدت تحت تأثیر کراس‌ اورهای قدیمی هیوندای قرار داشت، می‌توان از طراحی جک S4 و نوآوری‌ های آن لذت برد. در نمای رو‌ به‌ رو، چراغ‌ های اسپرت با اندازه‌ای متناسب با دیگر اجزاء وجود دارند که به لطف نوار براقی از کروم، به یکدیگر مرتبط شده‌اند. جلوپنجره با تقلید از مدل‌های اروپایی و خصوصا محصولات مرسدس بنز، حالتی مشبک و نقش‌ برجسته دارد که همراه‌ با مه‌ شکن‌های مثلثی در طرفین سپر، نمایی لوکس و مدرن برای جک S4 فراهم می‌کند.

شرکت کرمان موتور در ایران تولید کننده خودروهای سواری و کراس اور شرکت جک است و تاکنون مدل های j3 ، j5 ، s5 و s3 را به ایران آورده است. جک همچنین مدتی است که با یکی از شرکت‌های بخش خصوصی به نام رخش خودرو دیزل قرارداد بسته تا این شرکت، محصولات تجاری (کامیونت و مینی تراک) جک را تحت لیسانس در ایران تولید کند.

گفتنی است این خودرو در برنامه مسئولان جک و طرف ایرانی برای حضور در بازار کشورمان قرار داشت و در سال 1398 خبر مربوط به حضور یک دستگاه از آن در پارکینگ کرمان موتور را نیز اعلام شد. اما ظاهرا شرایط ارائه این خودرو در بازار ایران فراهم نشد و قراردادی در این زمینه به امضا نرسید.

JACK S4

این کراس اوور جمع و جور از منظر ابعاد برابر با 4410 میلیمتر در طول، 1800 میلیمتر در عرض و 1660 میلیمتر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن نیز 2620 میلیمتر است. در طراحی بدنه به میزان زیادی عناصر کرومی به کار گرفته شده تا حس بالاتری از کیفیت را به مخاطب انتقال دهد. گریل(جلوپنجره)، دستگیره درب ها و فاصله بین چراغ های اصلی عقب مهمترین قسمت ها برای اجرای برنامه مذکور از جانب طراحان جک بوده است.

همچنین تلاش شده تا جزئیات نیز با کیفیت بالایی ارائه شوند که از جمله می توان به حک شدن برند خودروساز در گرافیک داخلی چراغ های اصلی جلو و عقب و شکل متفاوت ستون آخر را مدنظر قرار داد.

نمای جانبی و پشت جک S4، الهام‌گرفته از کراس‌اورهای اروپایی به نظر می‌رسد، اما ترکیبی زیبا و متناسب دارد. البته حجم قابل‌توجه پلاستیک سیاه‌رنگ در گلگیرها، سپر عقب و رکاب، حس یک محصول چینی ارزان‌قیمت را تداعی می‌کند؛ اما درمجموع، برای مصرف‌کننده‌ی ایرانی، راضی‌کننده خواهد بود. ریل باربند، رینگ‌های آلومینیوم ۱۸ اینچ، تایرهایی با پهنای ۲۲۵ میلی‌متر، چراغ‌های LED در پشت و بال عقب، شخصیت اسپرت و جوان‌پسند جک S4 را تقویت می‌کنند.

رینگ S4

پیشرانه جک S4

تمامی تریم های S4 از تپنده 1.5 لیتری 4 سیلندر توربو با 150 اسب بخار خروجی و گشتاور 210 نیوتن متر استفاده می کنند. در بخش جعبه دنده نیز نمونه 6 سرعته دستی و سی وی تی پیش روی مشتریان قرار دارد که هر دو مدل با محور جلو در ارتباط هستند.

ظرفیت باک خودرو نیز برابر با 50 لیتر است. سیستم ترمز در تمامی چرخ ها دیسکی است.

کابین و ایمنی

جک شرایط مناسبی را برای کابین یک محصول اقتصادی خود فراهم کرده است. مواد اولیه به کار رفته در توسعه جزئیات این قسمت کیفیت قابل قبولی دارند و با طراحی مناسبی کنار یکدیگر قرار گرفته اند. از امکانات کابین می توان به نمایشگر لمسی تبلتی 10.25 اینچی سیستم سرگرمی، تهویه غیراتوماتیک در تمام تریم ها، استارت دکمه ای، سیستم ناوبری ماهواره ای، بلوتوث، صندلی راننده با تنظیم الکتریکی، استراحتگاه دست جلو و عقب، پاور ویندزو جلو و عقب و برف پاکن عقب اشاره کرد.

کابین اس4

در بخش ایمنی نیز مواردی شامل ورود بدون کلید، رادار پارک جلو و عقب، ای بی اس، ایی بی دیی، دستیار ترمز، پایداری الکترونیکی، ترمز پارک اتوماتیک، دستیار حرکت در سربالایی، هدلایت اتوماتیک، ایربگ، ایزوفیکس و … قابل اشاره است.

در فضای داخلی، فرم صندلی‌های جک S4 با ظاهر اسپرت و چرم مصنوعی راضی‌کننده است. شاید ۱۰ سال قبل، تصور یک کراس‌اور چینی میان‌رده با چنین صندلی‌هایی که نمای اسپرت با اندازه‌ی بزرگ و خط دوخت چشم‌نواز داشته باشند، باورکردنی نبود؛ اما حالا مردم چین می‌توانند از چنین محصولی لذت ببرند.

فضای داخلی

طراحان جک S4 برای داشبورد، راحت‌ترین راه را انتخاب کرده‌ و به‌سراغ کپی‌برداری از محصولات بی‌ام‌ و رفته‌اند. ترکیب نمایشگر لمسی روی داشبورد با نوار باریک خروجی هوا و قاب پیانویی برای کلیدها، زیبا اما فاقد خلاقیت است.

دسته‌دنده و کیفیت پلاستیک در جک S4 هم تفاوتی با S5 ندارد؛ درعوض پنل پشت فرمان با یک نمایشگر رنگی بین عقربه‌های آنالوگ ارائه می‌شود که فراتر از طرح سیلندری S5، جذابیت بیشتری فراهم می‌کند. جک S4 برای ۴ انسان بالغ، فضای کافی فراهم می‌کند و می‌توان وسایلی با حجم ۵۲۰ لیتر در صندوق عقب آن جای داد.

برای بالا بردن اطلاعات بیشتر در رابطه با خودرو به مقاله های عرضه جدید جک S5، معرفی برلیانس V3، اولین suv کوپه ساخت داخل با نام دیگنیتی می توان مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا