مراحل خرید و تحویل خودرو از نمایندگی های خودروسازان داخلی

خرید خودرو کار بسیار مهمی است و باید با دقت کافی انجام شود. شما به عنوان فردی که قرار است هزینه زیادی را جهت خرید خودرو پرداخت کنید، باید هنگام خرید خودرو نسبت به کارشناسی تمام اجزای آن حساس باشید چرا که کارشناسی خودرو همه چیز را درباره سلامت خودرو روشن خواهد کرد.

خرید خودرو صفر کیلومتر بر خلاف تصور عموم کمی چالش برانگیز است و باید حتی به اندازه خرید یک خودرو کارکرده، دقت به خرج دهید. به یاد داشته باشید که خرید خودرو صفر به دلیل نو بودن نمی‌تواند مانع از این باشد که کارشناسی نشود و بدون دقت خریداری شود. در ادامه می‌خواهیم شما را با مراحل تحویل خودرو از نمایندگی آشنا کنیم تا با دقت کافی خودرو مورد نظر را خریداری کنید.

تحویل خودرو 2

مراحل تحویل خودرو از نمایندگی

تحویل خودرو از نمایندگی‌ها شاید در ظاهر کار ساده و آسانی به نظر برسد اما در واقعیت چنین نیست و باید مراحل مختلف آن را پشت سر گذاشت. هنگام تحویل خودرو باید درباره چک لیست تحویل اطلاعات کافی داشته باشید تا پس از خرید خودرو مشکلات جدی برای شما ایجاد نشود.

چک لیست تحویل خودرو چیست؟

هنگامی که می‌خواهید خودرو را تحویل بگیرید یک چک لیست به شما داده می‌شود که باید آن را امضا کنید و در واقع با امضای آن چک لیست تایید می‌کنید که موارد ذکر شده در آن سالم بوده و با سلامت کامل به شما تحویل داده شده است. هنگام امضای چک لیست باید موارد آن را با دقت بررسی کنید چرا که پس از امضای چک لیست نمایندگی تعهدی نسبت به موارد ذکر شده در آن ندارد.

نمایندگی‌ها وظیفه دارند تا درباره تمام امکانات خودرو به شما توضیح دهند و نحوه استفاده از آن نیز توسط متخصصان نمایندگی آموزش داده شود. بهتر است درباره نحوه کارکرد بخش‌های مختلف خودرو از متخصصان نمایندگی سوال کنید و طرز استفاده از قابلیت‌های خودرو را فرا بگیرد.

وقتی خودرو را از نمایندگی تحویل می‌گیرید، باید مدارک خودرو حدود ۲۰ یا ۳۰ روز آینده به دست شما برسد و مدت تحویل مدارک آن نباید بیشتر از این مدت زمان طول بکشد. همچنین هنگام نصب پلاک، نباید نمایندگی خودرو هزینه‌ای بابت آن از شما دریافت کند و نصب پلاک باید به صورت رایگان انجام شود.

به یاد داشته باشید که قبل از تحویل پشت خودرو بنشینید و کمی با آن رانندگی کنید و موارد کلی را که سلامت یا معیوب بودن آن به راحتی قابل تشخیص است را بررسی کنید؛ همچنین بهتر است هنگام تحویل خودرو شخص دیگری نیز به همراه شما باشد و با یکدیگر موارد مختلف آن را بررسی کنید.

بخش‌هایی که باید هنگام تحویل خودرو بررسی کنید:

  • بدنه خودرو و لاستیک‌ها
  • آینه‌ها و شیشه‌های خودرو
  • سیستم داخلی
  • هر چیزی که در صندوق عقب خودرو است
  • بخش‌های فنی خودرو
  • بدنه و رنگ
  • سیستم روشنایی خودرو

بهتر است قبل از تحویل تمام بخش‌های خودرو را بررسی کنید تا از سلامت آن مطمئن شوید تا خودرو را سالم و بدون عیب تحویل می‌گیرید.

همه چیز درباره مدارک خودرو صفر

خودروساز علاوه برآنکه وظیفه دارد خودرو را در نمایندگی‌ها تحویل دهد باید سند فروش خودرو، صورت حساب فروش که به صورت تفکیکی اقلام تشکیل دهنده خودرو در آن ذکر شده است، بهای خالص، شماره‌گذاری، بیمه، عوارض، مالیات و سایر موارد مربوطه به همراه برگه‌های ضمانت، برگه راهنمای خودرو و تجهیزات اضافی که در هر خودرویی باید باشد را به خریدار تحویل دهد.

تحویل خودرو 3

نکاتی درباره تحویل خودرو از نمایندگی

وقتی می‌خواهید خودرو صفر و کار نکرده را از نمایندگی تحویل بگیرید حتما درباره سرویس‌های اولیه و دوره‌ای آن سوال کنید تا اگر مشکلی برای خودرو به وجود آمد با ابطال گارانتی مواجه نشوید.

هنگامی که خودرو را به صورت اقساطی خریداری کرده‌اید درباره کل مفاد قرارداد و شرایط ثبت نام اقساطی خودرو اطلاعات کافی کسب کنید تا هنگام پرداخت اقساط مشکلی برای شما ایجاد نشود.

به یاد داشته باشد که قبل از امضای قرارداد حتما و حتما تمام قرارداد را بخوانید تا بعد از امضای آن از تمامی تعهدات آگاه باشید.

بدون امضای قرارداد نباید خودرو را تحویل بگیرید و حتما باید قرارداد امضا کنید تا بعدها دچار مشکلات حقوقی نشوید؛ زیرا گاهی اوقات پیش می‌آید که قراردادی به خریدار داده نمی‌شود و باید نسبت به این مسئله دقت لازم را داشته باشید.

وقتی که خودرو نو خریداری می‌کنید باید امکاناتی از قبیل لاستیک زاپاس، جک، سوئیچ یدک و ابزار جک را داشته باشد.

بعد از تحویل خودرو منتظر سند آن باشید زیرا سند تنها به یک فرد تعلق می‌گیرد و باید منتظر باشید که پلاک به نام شما صادر شده و به نمایندگی ارسال شود. زمان صدور و ارسال پلاک ملی تقریبا پنج روز کاری زمان خواهد برد.

برای اینکه با خودرو تردد کنید نیاز به کارت ماشین و بیمه دارید و باید منتظر بمانید که تمام مدارک برای شما ارسال شود تا هنگام استفاده از خودرو مشکلی ایجاد نشود.

اگر قطعه‌ای از خودرو دچار مشکل باشد از تحویل آن پرهیز کنید.

این نکته را به خاطر داشته باشید که خودرو نو شما نیاز به آب بندی دارد و باید با خودرو نو مدارا کافی داشته باشید تا در کارکردهای اولیه آب بندی شود.

همانطور که گفته شد هنگام تحویل گرفتن خودرو از نمایندگی تمام موارد آن را بررسی کنید تا خودرو معیوب به شما تحویل داده نشود. همچنین تمام موارد ذکر شده در چک لیست خودرو را قبل از امضا با دقت ببینید تا سالم باشد و بعد نسبت به امضای آن اقدام کنید. صرف نو بودن خودرو نمی‌تواند دلیل محکمی بر خرید سریع آن باشد چرا که بسیار پیش آمده خودروهای صفری که تحویل داده شده مشکلات فنی و … داشته است.

برای اطلاعات بیشتر از اخبار خودرو می توان به مقاله های نکات مهم مالیات نقل و انتقال خودرو و زیان ده ترین محصول ایران خودرو مراجعه نمود.

تیم تولید محتوا

این مقاله به کوشش تیم تولید محتوای وبسایت فرانید تهیه و تدوین شده است. تمام تلاش این تیم بالا بردن کیفیت آگاهی و دانش مردم در زمینه قطعات خودرو می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا